Quote over Visie

 

Zoals eerder beschreven in mijn vorige blog versta ik onder het zijn van een visionair het stellen van je houding boven het stellen van resultaat. Door vanuit een bepaalde houding te werken naar je visie toe, in plaats van jezelf identificeren met je resultaat geeft veel meer kracht en (positieve) energie. Gezien iedereen controle heeft over zijn of haar houding, ben ik ook een voorstander van de opvatting dat daarom ook iedereen een visionair kan zijn. Men hoeft niet eerst prijzen gewonnen te hebben, geweldige bedrijven opgezet te hebben of een miljoen winst gemaakt te hebben. Houding comes first, dan resultaat.

Ik schreef over de verschillende houdingsaspecten bij Einstein en waarom hij in mijn ogen op basis van die aspecten een visionair is.

 

De quote die mijn blik hierop ondersteund en die dus voor mij een mooi voorbeeld is van een quote over visie is onderstaande van Winston Churchill:

 

"Een pessimist ziet in elke kans de moeilijkheden. Een optimist ziet in elke moeilijkheid de kansen."
-Winston Churchill

 

Waarom ik deze quote een goed voorbeeld vind visie betuigen? Hij verwijst naar een cruciaal houdings-aspect die nodig is om te doen aan visieontwikkeling: optimisme. Immers, optimisme zorgt voor het zien van al het goeds in zaken die op je pad komen. Wanneer je het goede ziet, zie je kansen die je vervolgens kunt omzetten naar iets concreets waarvoor of waarnaar jij wil streven = je visie. Een optimistische mindset zorgt voor een open blik en bovendien werkt optimisme aanstekelijk: je krijgt mensen eerder zover dat zij gemotiveerd zijn zich achter jouw visie te scharen met een positieve mindset dan met een negatieve mindset.

 

 

Het zien van moeilijkheden belemmerd, terwijl het zien van kansen een pad vrij maakt voor veel meer mogelijkheden om werkelijk je visie na te streven.

Reactie schrijven

Commentaren: 0